Nedávno mu vyšla kniha Stát se investorem, kde se hned v úvodu píše o "investiční magii", kterou v očích začátečníků vládnou burzovní velikáni jako Warren Buffett a díky ní jsou tak úspěšní. Začátečníci věří, že se jim z knih těchto velikánů nebo z osobního setkání podaří trochu té magie pochytit.
Mikuláš Splítek ve své knize tvrdí, že tato tvůrčí magie akciového investora skutečně existuje. A že se jí lze učit. Magií se samozřejmě nemyslí čarodějnické rituály, ale trochu tajemná schopnost burzovních velikánů poznat klíčové informace a okamžiky.
Třiatřicetiletý Mikuláš Splítek patří mezi ty, za kterými si lidé pro tu investiční magii chodí. V roce 2017 vznikl pod jeho vedením fond Stock Small Caps, který má nyní přes 40 tisíc klientů a majetek přes sedm miliard korun.
Mikuláš Splítek
Od roku 2017 řídí ve společnosti
Erste Asset Management akciový fond
Stock Small Caps. Vystudoval mimo jiné psychologii, která se mu v investování mnohdy hodí. Je autorem nové knihy
Stát se investorem.
Stock Small Caps znamená "akcie firem s malou tržní kapitalizací". A to je základ Mikulášovy investiční strategie. Soustředí se na firmy do 10 miliard eur z amerických a evropských burz. Co je na nich zajímavé? Tato kategorie vykazuje historicky větší výnos, než je průměr celého akciového trhu.
11,09 %
To je průměrné zhodnocení, kterého dosáhl fond Stock Small Caps od začátku své existence od května 2017 do konce července 2020.
Nenápadní revolucionáři
Nemůže být zaměření fondu na malé firmy i nevýhodou? Jaký smysl by mělo objevit Apple a Microsoft v době, kdy to byly ještě malé firmy, jen aby je člověk prodal, hned jak překročí hranici 10 miliard eur? "To ale není žádné dogma,“ namítá Mikuláš Splítek. „Pokud některá firma v našem fondu tuto hranici přeroste, není to důvod se jí hned zbavit. Vezměte si, že Amazon vyrostl za posledních 19 let o 10 000 %. Pokud má firma stále prostor růst a já jsem spokojený jak s jejich byznys modelem, tak s lidmi, kteří ji vedou, pak přeci není důvod ji prodat."
Když se dnes řekne "malá firma, která má budoucnost před sebou", většina z nás si automaticky vybaví právě budoucí Apple nebo Microsoft, tedy firmy z oblasti IT a technologií.
"V první řadě se snažíme najít firmu, která vydělává peníze. A její úspěch může spočívat v tom, že dělá něco vcelku běžného, ale jinak než ostatní," říká Splítek. Jako příklad uvádí britskou Hilton Food Group, která zpracovává maso pro maloobchod. "Normálně se zpracovatelé masa snaží dodávat všem potenciálním zákazníkům, ale Hilton Food Group na to šel úplně opačně. Napojili se na jednoho maloobchodníka, vybudovali zpracovatelský závod přímo u jeho distribučního centra, a tak se propojili s jeho logistickou sítí. Díky téhle strategii neztratil Hilton Food Group od svého vzniku ani jediný kontrakt. Roste se svým retailerem. Technologicky přitom není v ničem revoluční. Zato svým přístupem ano," vysvětluje Mikuláš Splítek.
Jak poznat investice, které se stokrát vrátí
"Nejlepším způsobem, jak vydělat na burze, je najít skvělou firmu a vydržet nedělat nic," říká Splítek lakonicky. Co myslí tím nedělat nic?
,,Nejlepším způsobem, jak
vydělat na burze, je najít
skvělou firmu a vydržet
nedělat nic."
"V 70. letech napsal slavný investiční analytik Thomas Phelps knihu 100 to 1, kde analyzoval 360 firem, které v předchozích 40 letech přinesly svým akcionářům více než stonásobné zhodnocení. Většinou k tomu potřebovaly aspoň 20 let. Ale v každém roce z onoho období mezi třicátými a sedmdesátými lety, na něž se Phelps ve své knize zaměřil, se taková firma objevila. Vtip je v tom, takovou firmu rozpoznat, koupit její akcie a držet je, i když se jí třeba rok nebo dva nebude dařit."
Kde ale vzít jistotu, že jste vybrali tu správnou firmu? Mikuláš Splítek cestuje po konferencích po celém světě, aby mohl osobně potkat klíčové představitele firem, které ho jako investora zajímají. "Vystudoval jsem psychologii a to mi možná dává proti konkurentům jistou výhodu. Na těch konferencích má totiž člověk příležitost ohodnotit nejen byznysplán firmy, ale i charakterové vlastnosti jejího finančního či generálního ředitele. Vyčíst, jaká je jejich motivace – jestli třeba chtějí firmu jen co nejvýhodněji prodat, nebo budují nějakou dlouhodobou hodnotu," vysvětluje Mikuláš Splítek.
To jej zčásti zbavuje obav z ekonomického propadu, před nímž varují ekonomové. "Přestaňte se ptát, co se stane zítra, a začněte se ptát, jakou to má hodnotu dnes. Hledáme firmy, které jsou už dnes něčím zajímavé, zdravé a vedou je lidé, kteří jsou schopní a čestní. Takové ekonomický propad přečkají a porostou dál. Vzpomeňte si na Thomase Phelpse a jeho seznam společností, které se stonásobně vyplatily, navzdory krizím," uzavírá Mikuláš Splítek.